Jak często należy sprzątać biuro, żeby było naprawdę czysto – i czy da się to pogodzić z firmowym budżetem? Wbrew pozorom, nie wystarczą jednorazowe „generalne porządki”, a częstotliwość sprzątania powinna być dopasowana do wielkości biura, liczby pracowników i trybu pracy.
W tym artykule pokazujemy cztery poziomy sprzątania: codzienne, tygodniowe, miesięczne i gruntowne (sezonowe) – i podpowiadamy, jak zbudować harmonogram, który zapewni czystość i nie zrujnuje budżetu.
Kuchnie i toalety to miejsca, w których najszybciej gromadzą się bakterie i nieprzyjemne zapachy. Dlatego, aby zadbać o zdrowie i komfort pracowników powinny być sprzątane codziennie. Do podstawowych zadań należy regularne opróżnianie koszy na śmieci, odkurzanie lub zamiatanie wspólnych przestrzeni, dezynfekcja toalet i kuchni, oraz uzupełnianie środków higienicznych.
Warto również zaangażować pracowników w utrzymanie porządku – proste nawyki, takie jak odkładanie naczyń na miejsce czy mycie ich po użyciu, wpływają na ogólną czystość i pozwalają ograniczyć koszty usług zewnętrznych.
Codzienne sprzątanie to najlepsze rozwiązanie dla biur z dużą ilością pracowników oraz stałym ruchem klientów. Jest ono bardziej kosztowne niż rzadsze sprzątanie, ale odpowiednio dopasowany zakres usług pozwala zoptymalizować wydatki.
Sprzątanie biur raz w tygodniu to absolutne minimum. Ten zakres obejmuje dokładniejsze odkurzanie trudno dostępnych miejsc, mycie podłóg, oraz czyszczenie sprzętu biurowego. Jest to najczęściej wybierana forma utrzymania porządku w biurach niezależnie od branży. Łączy w sobie rozsądne koszty z zadowalającym poziomem czystości.
Miesięczne działania stanowią uzupełnienie regularnego harmonogramu sprzątania. Mają charakter konserwacyjny i dotyczą obszarów, które nie wymagają codziennej troski, ale wpływają na estetykę i komfort. Warto wtedy zlecić np. mycie okien, czyszczenie tapicerki meblowej czy konserwację kaloryferów i klimatyzacji. W zależności od potrzeb biura, można uwzględnić także ozonowanie pomieszczeń. Koszt takich usług jest jednorazowy, ale łatwy do uwzględnienia w miesięcznym budżecie firmy.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat ozonowania pomieszczeń, zapraszamy do naszego wpisu – Ozonowanie pomieszczeń – skuteczny sposób na dezynfekcję i eliminację zapachów
Jest to kompleksowe sprzątanie biura, które warto przeprowadzać co najmniej dwa razy w roku – najlepiej przy zmianie sezonów. Dzięki wprowadzeniu sezonowego sprzątania zapewniasz swoim pracownikom i klientom bezpieczną przestrzeń wolną od alergenów i bakterii. Typowe zadania w ramach gruntowego sprzątania to: pranie wykładzin, konserwacja podłóg, czyszczenie sufitów, lamp, wentylacji oraz dezynfekcja klimatyzacji lub całego biura.
Dowiedz się więcej, o sezonowym sprzątaniu z naszych wiosennych wpisów!
Wiosenne alergeny - jak zadbać o komfort pracowników?
Wiosna w biurze - czy Twoje biuro jest na nią gotowe?
1. Dopasuj częstotliwość sprzątania do realnych potrzeb – nie każde biuro potrzebuje codziennego sprzątania.
2. Zrezygnuj z „uniwersalnych pakietów” – lepiej sprawdza się indywidualnie dobrany plan, który uwzględnia charakter Twojego biura.
3. Monitoruj skuteczność sprzątania – pozwoli Ci to uniknąć sytuacji, w których drobne zaniedbania przeradzają się w poważne problemy.
Regularność i elastyczność to przepis na czyste biuro bez nadmiarowych kosztów. Niezależnie od tego czy sprzątasz codziennie, czy raz w tygodniu – dobrze dopasowany harmonogram pozwala zachować porządek, higienę i estetykę przez cały rok.
Miesięczne i sezonowe działania warto traktować jako niezbędne uzupełnienie. To one podnoszą standard czystości i zapobiegają gromadzeniu się trudnych do usunięcia zabrudzeń.
Chcesz stworzyć harmonogram dopasowany do Twojego biura? Skontaktuj się z nami – eksperci Czysty Efekt pomogą Ci zadbać o czystość w sposób praktyczny i opłacalny.