Wyceń Sprzątanie!
Home Blog Wpis ogólny Wiosenne alergeny -Jak zadbać o komfort pracowników?

Wiosenne alergeny -Jak zadbać o komfort pracowników?

Wiosna to czas, gdy przyroda budzi się do życia, ale dla alergików oznacza to sezon pełen wyzwań. Pyłki unoszące się w powietrzu, kurz i inne alergeny mogą sprawić, że biuro stanie się miejscem, w którym trudno się skoncentrować. Katar, łzawiące oczy i zmęczenie to nie tylko dyskomfort – mogą realnie obniżyć produktywność i zwiększyć absencję wśród pracowników. Nawet jeśli w Twoim zespole nie ma wielu alergików, działania mające na celu ograniczenie alergenów pozytywnie wpłyną na czystość i atmosferę w biurze.

Oto główne źródła wiosennych alergenów w biurze:

  • Pyłki roślin na zewnątrz – Wiosną w powietrzu unoszą się miliony pyłków z drzew, np. brzozy, dębów czy leszczyny. Marzec i kwiecień to okres intensywnego pylenia, które dostaje się do biur przez okna oraz wentylację.
  • Kurz i roztocza – Są zwykle kojarzone z okresem grzewczym, jednak wiosną nadal rozwijają się w wykładzinach, na zasłonach i tapicerowanych meblach. Połączone z pyłkami mogą nasilać reakcje alergiczne.
  • Pleśń – Grzyby pleśniowe, głównie Alternaria i Cladosporium, są obecne w powietrzu już od lutego. Mogą rozwijać się w pomieszczeniach o słabej wentylacji i wyższym poziomie wilgotności.
  • Rośliny biurowe – Choć rośliny doniczkowe poprawiają estetykę biura i jakość powietrza, niektóre mogą być problematyczne dla alergików. Kwitnące kwiaty mogą pylić, a zbyt wilgotna ziemia może pokryć się pleśnią.

Teraz, gdy wiemy, skąd biorą się wiosenne alergeny w biurze, czas przyjrzeć się skutecznym sposobom na ich eliminację i poprawę komfortu pracy. 

Regularne sprzątanie

Regularne sprzątanie, szczególnie trudno dostępnych miejsc, jest podstawą. Systematyczne usuwanie kurzu, roztoczy oraz innych alergenów znacząco wpływa na jakość powietrza w pomieszczeniach, co przekłada się na lepsze samopoczucie zespołu. Należy pamiętać o dokładnym sprzątaniu pomijanych często miejsc, takich jak np. przestrzenie za meblami, klosze lamp, karnisze itd.

Metody sprzątania antyalergicznego

Aby zapewnić komfort pracownikom, warto wdrożyć sprawdzone metody sprzątania, które pomogą zminimalizować ich obecność. Jednym z najskuteczniejszych sposobów na ograniczenie alergenów jest ścieranie kurzu na mokro. Zamiast suchej ściereczki, która może unosić pyłki w powietrzu, warto stosować wilgotne ściereczki z mikrofibry, które skutecznie zatrzymują kurz i nie rozprzestrzeniają alergenów po biurze. Prosta zmiana ale za to bardzo efektywna. Postaw również na bezpieczne środki czystości, które nie nasilają objawów alergii – najlepiej sprawdzają się naturalne i hipoalergiczne detergenty.

Czyszczenie klimatyzacji i wentylacji

Czyszczenie i odgrzybianie klimatyzacji po sezonie grzewczym jest kluczowe, zwłaszcza w okresie pylenia roślin. Brudne filtry mogą rozprowadzać alergeny po całym biurze, dlatego ich wymiana i czyszczenie powinny odbywać się regularnie. Filtry klimatyzacji najlepiej czyścić co dwa tygodnie, a przewody klimatyzacyjne przynajmniej dwa razy w roku. Natomiast kanały wentylacyjne zaleca się czyścić regularnie co najmniej dwa razy w roku.    

Urządzenia HEPA

Urządzenia z filtrami HEPA są niezwykle skuteczne w ograniczaniu wiosennych alergenów w biurze. Filtry HEPA klasy H13 w oczyszczaczach powietrza są w stanie zatrzymać ponad 99,95% cząstek pyłków, zarodków pleśni i roztoczy, a HEPA H14 nawet 99,995%. Regularna wymiana filtrów zgodnie z zaleceniami producenta zapewni ich maksymalną skuteczność.

Ograniczenie dywanów i wykładzin

Jeśli wymiana wykładzin na twardą powierzchnię jest niemożliwa, należy zadbać o ich regularne czyszczenie. Codzienne odkurzanie w sezonie pylenia odkurzaczem z filtrem HEPA skutecznie usuwa alergeny. Dodatkowo, przynajmniej raz w roku warto przeprowadzić profesjonalne czyszczenie metodą gorącej pary, aby usunąć głęboko osadzone roztocza i alergeny.

Odpowiednia wilgotność powietrza

Optymalna wilgotność powietrza w biurze powinna wynosić 30–50%. W razie potrzeby warto stosować nawilżacze w suchych pomieszczeniach i osuszacze tam, gdzie wilgotność jest zbyt wysoka, aby uniknąć rozwoju pleśni i roztoczy. Zbyt suche powietrze prowadzi do wysuszenia i podrażnienia błon śluzowych, co wpływa na podatność na reakcje alergiczne. Natomiast zbyt wysoki poziom wilgotności sprzyja rozwojowi pleśni i roztoczy, które również mogą nasilać objawy alergii.  

Strefy wolne od alergenów

Jeśli regularne sprzątanie antyalergiczne całego biura jest niemożliwe, to stworzenie takich przestrzeni może okazać się świetnym pomysłem na czas wiosennego pylenia. Takie przestrzenie powinny być regularnie sprzątane, wyposażone w oczyszczacze powietrza z filtrem HEPA oraz wolne od wykładzin i tapicerowanych mebli, które mogą gromadzić kurz i roztocza. Warto także ograniczyć w nich użycie odświeżaczy powietrza i silnie perfumowanych środków czystości, które mogą podrażniać drogi oddechowe alergików.

Dostosowanie tryby pracy

W okresie wzmożonego pylenia warto wprowadzić możliwość pracy hybrydowej lub zdalnej dla osób, które silnie odczuwają skutki alergii. Niektórzy alergicy odczuwają największe dolegliwości rano, gdy stężenie pyłków w powietrzu jest najwyższe. Dostosowanie godzin pracy do indywidualnych potrzeb alergików może znacząco poprawić ich komfort – np. pozwalając im przychodzić do biura później, gdy stężenie pyłków w powietrzu jest niższe.

Dobór odpowiednich roślin biurowych

Nie wszystkie rośliny doniczkowe są odpowiednie dla alergików. Najlepszym wyborem są gatunki, które nie pylą i jednocześnie skutecznie oczyszczają powietrze, np. skrzydłokwiat, zamiokulkas czy dracena. Należy unikać roślin o silnym zapachu i tych, które mogą gromadzić pleśń w podłożu.

Podsumowanie

Wiosenne alergeny mogą znacząco obniżyć komfort pracy, ale odpowiednie działania pozwolą stworzyć zdrowsze i bardziej przyjazne biuro. Dbając o eliminację alergenów, zwiększamy nie tylko komfort, ale także produktywność zespołu. Warto więc wdrożyć te rozwiązania i uczynić biuro miejscem, w którym każdy może oddychać swobodnie!

Tagi:
Szukasz sumiennej firmy sprzątającej?
Właśnie ją znalazłeś!
Wyceń SprzątanieWyceń Sprzątanie!
Zapisz się na Newsletter!
Pracujesz w administracji, lub interesujesz się zarządzaniem
 i optymalizacją pracy?

Wyceń Sprzątanie!

Czy ten wpis był przydatny? Oceń go:

0.00 / 5.0 ( 0 głosów )
Sprawdź inne wpisy:
2025-07-02
AI w biurze - jak wykorzystać sztuczną inteligencję jako office manager?
Sztuczna inteligencja staje się nieocenionym wsparciem w codziennej pracy – również dla office managera. Dzięki AI można zautomatyzować powtarzalne zadania, szybciej tworzyć dokumenty i skuteczniej reagować na potrzeby zespołu. W tym artykule pokażemy, w jakich obszarach AI może realnie odciążyć Cię w Twojej codziennej pracy. Automatyzacja powtarzalnych zadań W codziennej pracy office manager często zajmuje […]
Czytaj dalej >
2025-06-25
Jak i kiedy prosić przełożonego o wsparcie?
Jako office manager masz często dużą samodzielność w podejmowaniu decyzji, ale nie raz oznacza to także spory zakres obowiązków. Ogromna liczba zadań może przytłoczyć każdego niezależnie od ilości lat doświadczenia – jest to naturalne, nie jesteśmy robotami i każdy ma swoje granice. Czasem zadania po prostu wykraczają poza zakres Twoich kompetencji lub obowiązków. Jednak zwrócenie […]
Czytaj dalej >
2025-06-11
Cyfrowy obieg dokumentów: rola office managera w transformacji biura
W dobie cyfryzacji coraz więcej firm decyduje się na wdrożenie cyfrowego obiegu dokumentów (DMS). To nie tylko moda, ale realna potrzeba usprawnienia pracy, zwiększenia bezpieczeństwa danych i obniżenia kosztów operacyjnych. Zwykle to office manager pełni główną rolę w całym procesie wdrażania. Dlaczego cyfrowy obieg dokumentów? Tradycyjny obieg dokumentów generuje szereg problemów: trudności w odnajdywaniu dokumentów, […]
Czytaj dalej >
crossmenuarrow-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram